نقش استریمرها در محبوبیت Among Us چقدر بوده است؟
بازی Among Us که توسط استودیوی مستقل Innersloth در سال 2018 منتشر شد، در ابتدا یک بازی نسبتاً ناشناخته بود که تنها تعداد محدودی بازیکن داشت. اما دو سال پس از انتشار، این بازی به یک پدیده جهانی تبدیل شد و میلیونها بازیکن در سراسر جهان را به خود جذب کرد. یکی از عوامل کلیدی این موفقیت، نقش استریمرها و یوتیوبرها در معرفی و ترویج بازی بود. استریمرهای معروف توانستند با استفاده از پلتفرمهایی مانند Twitch، YouTube و TikTok، Among Us را به میلیونها نفر معرفی کنند. در این مطلب، به بررسی نقش استریمرها در محبوبیت ناگهانی Among Us و تأثیر آنها بر رشد این بازی میپردازیم.
ظهور Among Us در میان استریمرها
تا سال 2020، Among Us تقریباً ناشناخته بود و بازیکنان کمی آن را تجربه کرده بودند. اما با شروع همهگیری کرونا و افزایش استفاده از پلتفرمهای استریمینگ، این بازی توسط چند استریمر معروف به نمایش درآمد. Disguised Toast، Pokimane و Ninja از جمله اولین استریمرهایی بودند که Among Us را در کانالهای خود بازی کردند. واکنش مثبت بینندگان و لحظات خندهدار و هیجانانگیزی که در طول بازی اتفاق میافتاد، باعث شد که این بازی به سرعت محبوب شود.
محبوبیت در پلتفرم Twitch
Among Us در سال 2020 به یکی از پرتماشاترین بازیهای Twitch تبدیل شد. این بازی به دلیل گیمپلی تعاملی و مبتنی بر ارتباطات اجتماعی، برای استریم مناسب بود. بازیکنان باید در طول بازی بحث کرده و خائن (Impostor) را شناسایی میکردند، که این تعاملات اغلب لحظات طنزآمیز و جذابی را برای بینندگان ایجاد میکرد.
چرا Among Us برای استریم جذاب بود؟
گیمپلی تعاملی و اجتماعی
یکی از دلایل اصلی جذابیت Among Us برای استریمرها و بینندگان، گیمپلی تعاملی و اجتماعی آن بود. این بازی نه تنها سرگرمکننده است، بلکه بازیکنان را به بحث و استدلال وادار میکند. استریمرها اغلب در نقش خائن (Impostor) تلاش میکردند تا دیگر بازیکنان را فریب دهند، که این لحظات برای بینندگان بسیار هیجانانگیز و خندهدار بود.
لحظات طنز و غیرمنتظره
یکی از ویژگیهای Among Us، ایجاد لحظات غیرمنتظره و خندهدار است. وقتی یک بازیکن بیگناه به اشتباه بهعنوان خائن رأی میآورد یا خائن موفق میشود خود را بیگناه جلوه دهد، این لحظات باعث ایجاد هیجان و خنده در میان بینندگان میشود. این لحظات غیرقابل پیشبینی، Among Us را به یک بازی ایدهآل برای استریم تبدیل کرده است.
تعامل با مخاطبان
استریمرها معمولاً در طول بازی با مخاطبان خود تعامل دارند. آنها میتوانند در مورد تصمیمات خود با بینندگان صحبت کنند یا از آنها بخواهند که در شناسایی خائن کمک کنند. این تعامل، حس مشارکت را در بینندگان ایجاد میکند و باعث میشود که آنها بیشتر به تماشای استریم علاقهمند شوند.
ساده و قابلفهم بودن بازی
Among Us یک بازی ساده و قابلفهم است که حتی افرادی که خودشان بازی نمیکنند یا تجربه زیادی در بازیهای ویدیویی ندارند، میتوانند آن را دنبال کنند. این ویژگی باعث شد که بازی برای طیف گستردهای از بینندگان جذاب باشد.
نقش استریمرهای معروف در محبوبیت بازی
- ایجاد موج اولیه
اولین موج محبوبیت Among Us توسط استریمرهای معروفی مانند Disguised Toast، Pokimane، Valkyrae و Corpse Husband ایجاد شد. این استریمرها که میلیونها دنبالکننده داشتند، با بازی کردن Among Us در کانالهای خود، بازی را به مخاطبان خود معرفی کردند. - تشکیل گروههای استریمرها
یکی از جذابیتهای استریم Among Us، تشکیل گروههایی از استریمرهای معروف بود که با یکدیگر بازی میکردند. این گروهها شامل ترکیبی از استریمرها، یوتیوبرها و حتی افراد مشهوری مانند سیاستمداران (مانند الکساندریا اوکاسیو-کورتز) بودند. این همکاریهای گروهی باعث شد که بازی بیشتر دیده شود و به یک جریان اصلی در دنیای بازیهای ویدیویی تبدیل شود. - جلب توجه مخاطبان جهانی
استریمرهای معروف مخاطبان گستردهای در سراسر جهان دارند. وقتی این افراد شروع به بازی Among Us کردند، بازی توانست به سرعت در میان بازیکنان از کشورهای مختلف شناخته شود. برای مثال، استریمرهای اسپانیاییزبان و کرهایزبان نیز به محبوبیت بازی در مناطق خود کمک کردند.
تأثیر استریمرها بر فروش و دانلود بازی
پس از اینکه Among Us توسط استریمرهای معروف بازی شد، تعداد بازیکنان فعال بازی به طرز چشمگیری افزایش یافت. طبق گزارشها، در سال 2020 تعداد بازیکنان این بازی از کمتر از چند هزار نفر به 500 میلیون بازیکن فعال در ماه رسید. این رشد ناگهانی به وضوح نشاندهنده تأثیر استریمرها بر محبوبیت بازی است.
محبوبیت Among Us باعث شد که استودیو Innersloth، تیم کوچکی که بازی را توسعه داده بود، به سود قابل توجهی دست یابد. بسیاری از بازیکنان نسخه پولی بازی را خریداری کردند یا از خریدهای درونبرنامهای (مانند آیتمهای تزئینی) استفاده کردند. استریمرها نقش مهمی در جذب این بازیکنان داشتند.
پس از محبوبیت ناگهانی Among Us، استودیو سازنده بازی تصمیم گرفت آن را به کنسولهای بازی و پلتفرمهای مختلف بیاورد. این تصمیم تا حد زیادی به دلیل افزایش تقاضا و محبوبیت بازی در بین استریمرها و بازیکنان بود.
تأثیر محتوای تولیدشده توسط استریمرها
یکی از جنبههای جذاب Among Us، محتوای طنز و میمهایی بود که توسط استریمرها و طرفداران آنها تولید شد. عباراتی مانند “Sus” (مخفف Suspicious به معنای مشکوک) و تصاویر شخصیتهای بازی به سرعت در شبکههای اجتماعی پخش شدند و به بخشی از فرهنگ عامه تبدیل شدند.
علاوه بر استریمهای زنده، بسیاری از یوتیوبرها شروع به تولید ویدیوهای خلاقانه از Among Us کردند. این ویدیوها شامل لحظات خندهدار، استراتژیهای بازی و حتی انیمیشنهای کوتاه بودند که به محبوبیت بیشتر بازی کمک کردند.
استریمرها با ابداع چالشها و قوانین جدید در بازی، توانستند محتوای جذابتری تولید کنند. این چالشها بازی را برای بینندگان تازه و هیجانانگیز نگه داشت و باعث شد که افراد بیشتری به آن جذب شوند.
تأثیر استریمرها بر صنعت بازی
موفقیت Among Us نشان داد که استریمرها میتوانند تأثیر بسیار بیشتری نسبت به تبلیغات سنتی داشته باشند. بسیاری از استودیوها اکنون برای معرفی بازیهای خود به همکاری با استریمرها روی آوردهاند.
محبوبیت Among Us باعث شد که بازیهای دیگر نیز به دنبال ایجاد تجربههای اجتماعی مشابه باشند. استریمرها به عنوان ابزار تبلیغاتی، در این روند نقش مهمی ایفا کردند. موفقیت Among Us الهامبخش بسیاری از بازیسازان بود. بازیهایی که قابلیت تعامل اجتماعی و لحظات طنزآمیز دارند، اکنون بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.
محدودیتها و چالشهای استریمرها
- کاهش محبوبیت در طول زمان
با گذشت زمان و کاهش هیجان اولیه، محبوبیت Among Us نیز کاهش یافت. بسیاری از استریمرها به بازیهای دیگر روی آوردند و این موضوع باعث شد که تعداد بازیکنان فعال بازی کاهش یابد. - رقابت با بازیهای دیگر
در دنیای بازیهای ویدیویی، رقابت شدید است و بازیهای جدید دائماً جایگزین بازیهای قدیمی میشوند. استریمرها نیز معمولاً به دنبال بازیهای تازه و جذاب هستند که این موضوع میتواند بر ماندگاری محبوبیت یک بازی تأثیر منفی داشته باشد.
استریمرها نقشی حیاتی در محبوبیت ناگهانی Among Us ایفا کردند. این بازی که در ابتدا ناشناخته بود، به لطف استریمرهای معروف توانست به یکی از پرمخاطبترین بازیهای سال 2020 تبدیل شود. گیمپلی تعاملی، لحظات طنزآمیز و قابلیت تعامل با مخاطبان، Among Us را به یک بازی ایدهآل برای استریم تبدیل کرد. در نتیجه، استریمرها نه تنها به موفقیت این بازی کمک کردند، بلکه تأثیرات گستردهای بر صنعت بازی و نحوه تبلیغ و توسعه بازیها گذاشتند.
با این حال، محبوبیت Among Us نشان داد که موفقیت یک بازی به عوامل مختلفی بستگی دارد و استریمرها تنها بخشی از این معادله هستند. اگرچه تعداد بازیکنان این بازی کاهش یافته است، اما تأثیر آن بر صنعت بازی و نقش استریمرها در موفقیت آن همچنان قابل توجه است.