مقاله

پدیده Among Us: چگونه یک بازی ساده به یک فرهنگ جهانی تبدیل شد

پدیده Among Us: چگونه یک بازی ساده به یک فرهنگ جهانی تبدیل شد

بازی “Among Us” که توسط استودیو “Innersloth” در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، به طور ناگهانی در سال ۲۰۲۰ به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های جهان تبدیل گردید. این بازی به دلیل طراحی ساده، گرافیک رنگارنگ و گیم‌پلی جذاب خود، به سرعت توجه بازیکنان را جلب کرد و به عنوان یک پدیده فرهنگی در دوران پاندمی COVID-19 شناخته شد.

“Among Us” به بازیکنان اجازه می‌دهد تا در گروه‌های کوچک، نقش‌های مختلفی را ایفا کنند و در یک محیط اجتماعی به شناسایی جاسوسان در میان خود بپردازند. این مکانیزم منحصربه‌فرد و همچنین تأکید بر تعاملات اجتماعی، باعث شد تا این بازی به ابزاری برای ایجاد ارتباطات جدید و سرگرمی در دوران فاصله‌گذاری اجتماعی تبدیل گردد. در این مقاله از پدارول، به بررسی عواملی که موجب موفقیت “Among Us” شده‌اند، تأثیرات فرهنگی و اجتماعی آن، و نحوه تبدیل این بازی به یک فرهنگ جهانی خواهیم پرداخت.

 

 

چگونه Among Us به شهرت جهانی رسید؟

بازی Among Us در سال 2018 منتشر شد، اما تا دو سال پس از انتشار، بازی چندان مورد توجه قرار نگرفت و بازیکنان کمی به آن جذب شدند. در سال 2020، این بازی به طرز ناگهانی به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های جهان تبدیل شد. اما چه چیزی باعث شد که یک بازی کوچک و نسبتاً ساده به چنین موفقیتی دست یابد؟ عوامل متعددی در این موفقیت نقش داشتند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تأثیر همه‌گیری کرونا

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث افزایش محبوبیت Among Us شد، همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بود. با آغاز قرنطینه‌ها و محدودیت‌های اجتماعی در سراسر جهان، مردم بیشتر در خانه ماندند و به دنبال روش‌های جدیدی برای سرگرمی و ارتباط با دوستان و خانواده خود بودند. Among Us با گیم‌پلی تعاملی و ساده‌اش، تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌ها برای این شرایط شد. این بازی به مردم این امکان را می‌داد که به‌صورت آنلاین با دیگران ارتباط برقرار کنند، در بحث‌ها شرکت کنند و لحظات مفرحی را تجربه کنند.

در دورانی که بسیاری از افراد احساس انزوا می‌کردند، این بازی به یک ابزار اجتماعی تبدیل شد و به آن‌ها کمک کرد تا با دیگران تعامل داشته باشند، حتی اگر از نظر فیزیکی از هم دور بودند.

 

 

پدیده Among Us: چگونه یک بازی ساده به یک فرهنگ جهانی تبدیل شد

 

 

 

محبوبیت در میان استریمرها و یوتیوبرها

یکی دیگر از دلایل موفقیت ناگهانی Among Us، پخش گسترده آن توسط استریمرها و یوتیوبرهای معروف بود. در سال 2020، تعدادی از استریمرهای مشهور مانند PewDiePie، Ninja، Pokimane و Disguised Toast شروع به بازی کردن Among Us در کانال‌های خود کردند. استریمرها این بازی را به دلیل قابلیت‌های سرگرم‌کننده‌اش، تعاملات اجتماعی و لحظات خنده‌دار مورد توجه قرار دادند.

وقتی این استریمرها بازی را در پلتفرم‌هایی مانند Twitch و YouTube پخش کردند، میلیون‌ها بیننده با بازی آشنا شدند. این موضوع باعث شد که تعداد زیادی از افراد، به‌ویژه جوان‌ترها، به تجربه بازی علاقه‌مند شوند. بازی به سرعت در میان مخاطبان این استریمرها محبوب شد و به یک جریان فرهنگی تبدیل گردید.

گیم‌پلی ساده و در دسترس

یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت Among Us، سادگی گیم‌پلی و دسترسی راحت به آن بود. این بازی نیازی به مهارت‌های پیشرفته گیمینگ یا آشنایی با کنترل‌های پیچیده نداشت. حتی افرادی که قبلاً تجربه زیادی در بازی‌های ویدیویی نداشتند، می‌توانستند به راحتی با Among Us ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر این، بازی روی پلتفرم‌های مختلفی مانند گوشی‌های هوشمند (اندروید و iOS) و رایانه‌های شخصی عرضه شد. نسخه موبایلی بازی رایگان بود و این موضوع باعث شد که افراد بیشتری بتوانند بدون هزینه کردن، بازی را تجربه کنند. این دسترسی آسان یکی از عوامل کلیدی در گسترش محبوبیت بازی به شمار می‌رود.

زمان‌بندی مناسب

موفقیت Among Us تا حد زیادی به زمان‌بندی مناسب انتشار آن مرتبط بود. اگرچه بازی در سال 2018 منتشر شد، اما شرایط سال 2020 (همه‌گیری کرونا و افزایش استفاده از پلتفرم‌های آنلاین) به شدت به آن کمک کرد. در این دوران، بازی‌های چندنفره آنلاین که امکان تعامل اجتماعی را فراهم می‌کردند، به شدت مورد توجه قرار گرفتند.

علاوه بر این، در سال 2020، بازی‌های دیگری مانند Fall Guys نیز به محبوبیت رسیدند، اما Among Us به دلیل گیم‌پلی خاص و متفاوتش توانست مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند و در میان رقبا برجسته شود.

 

ترکیب سادگی و تعامل اجتماعی

بازی Among Us توانست با ترکیب عناصری ساده اما هوشمندانه، به موفقیتی بی‌سابقه دست پیدا کند. در دنیای بازی‌های ویدیویی که معمولاً گرافیک پیشرفته و گیم‌پلی پیچیده از عوامل اصلی موفقیت محسوب می‌شوند، Among Us با طراحی ساده خود ثابت کرد که گاهی ایده‌های نوآورانه و تعامل اجتماعی می‌توانند تأثیر بیشتری داشته باشند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین عوامل موفقیت این بازی می‌پردازیم.

تعامل اجتماعی: قلب تپنده بازی

یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت Among Us، تعامل اجتماعی قوی آن است. این بازی به بازیکنان اجازه می‌دهد با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنند، اعتمادسازی کنند یا حتی یکدیگر را فریب دهند. این تعاملات اجتماعی، فضایی پویا و جذاب ایجاد می‌کند که در مرکز تجربه بازی قرار دارد.

بحث و گفت‌وگو: در طول بازی، بازیکنان باید در جلسات اضطراری (Emergency Meetings) با یکدیگر صحبت کنند تا خائن (Impostor) را شناسایی کنند. این بحث‌ها اغلب با اتهامات، دفاعیات و حتی دروغ‌های خلاقانه همراه است که لحظات خنده‌دار و هیجان‌انگیزی را خلق می‌کند.
اعتماد و خیانت: بازیکنان باید برای پیروزی به یکدیگر اعتماد کنند، اما همیشه احتمال خیانت وجود دارد. این دینامیک باعث ایجاد تنش و هیجان در بازی می‌شود.
تعامل با دوستان: بازی Among Us به بازیکنان این امکان را می‌دهد که با دوستان خود بازی کنند و لحظات مفرحی را تجربه کنند. این ویژگی باعث شد بازی به یک ابزار اجتماعی در دوران قرنطینه تبدیل شود.

 

پدیده Among Us: چگونه یک بازی ساده به یک فرهنگ جهانی تبدیل شد

 

 

سادگی طراحی و گیم‌پلی

سادگی طراحی و گیم‌پلی یکی دیگر از عوامل کلیدی موفقیت Among Us است. این بازی نیازی به مهارت‌های پیچیده یا یادگیری طولانی ندارد و بازیکنان می‌توانند به‌سرعت با آن آشنا شوند. چندین جنبه از این سادگی عبارت‌اند از:

کنترل‌های ساده: کنترل‌های بازی بسیار ابتدایی هستند و بازیکنان می‌توانند به‌راحتی حرکت کنند، وظایف (Tasks) را انجام دهند یا در نقش خائن خرابکاری کنند.
گرافیک مینیمالیستی: گرافیک بازی بسیار ساده و کارتونی است، اما همین سبک طراحی باعث جذابیت بیشتر آن شده است. طراحی شخصیت‌های کوچک و بامزه (Crewmates) با رنگ‌های متنوع، به بازی هویتی خاص داده است.
مکانیک‌های آسان: قوانین بازی به‌سادگی قابل توضیح هستند. بازیکنان یا باید وظایف خود را تکمیل کنند یا خائن را شناسایی کنند. خائن‌ها نیز باید بازیکنان دیگر را بدون جلب توجه حذف کنند.
این سادگی باعث شده که افراد در هر سن و سالی بتوانند از بازی لذت ببرند، حتی کسانی که تجربه زیادی در بازی‌های ویدیویی ندارند.

دسترسی آسان و قیمت مناسب

Among Us به دلیل دسترسی آسان و قیمت مناسب خود توانست مخاطبان زیادی را جذب کند. برخلاف بسیاری از بازی‌های ویدیویی که نیاز به سخت‌افزار قدرتمند یا پرداخت هزینه‌های بالا دارند، Among Us با شرایط زیر توانست به‌راحتی در دسترس همه قرار گیرد:

نسخه موبایل رایگان: نسخه موبایلی بازی کاملاً رایگان است و بازیکنان می‌توانند بدون هیچ هزینه‌ای آن را دانلود کنند. این موضوع باعث شد که افراد زیادی، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، بتوانند بازی را تجربه کنند.
نسخه PC با قیمت پایین: نسخه رایانه شخصی بازی نیز با قیمت بسیار پایین (حدود 5 دلار) عرضه شد، که در مقایسه با بازی‌های دیگر بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
عدم نیاز به سخت‌افزار پیشرفته: Among Us بر روی دستگاه‌های قدیمی و با مشخصات فنی پایین نیز به‌خوبی اجرا می‌شود. این ویژگی باعث شد که طیف وسیعی از کاربران بتوانند از بازی استفاده کنند.

قابلیت بازی چندنفره آنلاین

Among Us با تأکید بر بازی چندنفره آنلاین، توانست به یکی از بهترین ابزارهای سرگرمی برای گروه‌های دوستانه تبدیل شود. این بازی به بازیکنان این امکان را می‌دهد که به‌صورت آنلاین با دوستان یا افراد ناشناس از سراسر جهان بازی کنند. این ویژگی‌ها تعاملات اجتماعی را تقویت کرده و تجربه بازی را لذت‌بخش‌تر می‌کند:

بازی با دوستان: امکان ایجاد لابی خصوصی و بازی با دوستان، یکی از ویژگی‌های محبوب Among Us است که باعث شده بسیاری از افراد آن را برای دورهمی‌های آنلاین خود انتخاب کنند.
بازی با افراد ناشناس: بازیکنان می‌توانند به لابی‌های عمومی بپیوندند و با افراد ناشناس بازی کنند. این ویژگی باعث شده که افراد بیشتری بتوانند به‌راحتی وارد بازی شوند.
چندپلتفرمی بودن: Among Us به بازیکنان اجازه می‌دهد که از پلتفرم‌های مختلف (موبایل و PC) با یکدیگر بازی کنند. این قابلیت باعث شده که بازی برای همه کاربران قابل‌دسترس باشد.

قابلیت شخصی‌سازی

Among Us به بازیکنان اجازه می‌دهد شخصیت‌های خود را با رنگ‌ها، کلاه‌ها و لباس‌های مختلف شخصی‌سازی کنند. این ویژگی ساده اما جذاب، حس مالکیت و ارتباط بیشتری با بازی ایجاد می‌کند. بازیکنان می‌توانند شخصیت خود را به شکلی منحصربه‌فرد طراحی کنند و این موضوع باعث افزایش جذابیت بازی می‌شود.

 

تأثیر Among Us بر صنعت بازی

بازی Among Us که در ابتدا به عنوان یک پروژه کوچک توسط استودیوی مستقل Innersloth توسعه یافت، توانست تأثیرات گسترده‌ای بر صنعت بازی و فرهنگ عامه بگذارد. این بازی با گیم‌پلی ساده، تعاملات اجتماعی و موفقیت ناگهانی خود، نه تنها به الگویی برای سایر بازی‌ها تبدیل شد، بلکه برخی از جنبه‌های کلیدی صنعت بازی را تغییر داد. در ادامه، به بررسی تأثیرات Among Us بر صنعت بازی می‌پردازیم.

اثبات قدرت بازی‌های مستقل (Indie Games)

Among Us نشان داد که بازی‌های مستقل نیازی به بودجه‌های کلان یا گرافیک‌های پیشرفته برای موفقیت ندارند. برخلاف بازی‌های AAA (بازی‌های پرهزینه از استودیوهای بزرگ)، این بازی با بودجه‌ای اندک و تیمی کوچک ساخته شده بود. موفقیت Among Us به بازی‌سازان مستقل امید داد که یک ایده خوب و اجرای مناسب می‌تواند به موفقیت جهانی منجر شود.

تشویق تنوع در ایده‌ها: موفقیت Among Us باعث شد که ناشران و توسعه‌دهندگان بیشتری به ایده‌های خلاقانه و متفاوت علاقه‌مند شوند.
افزایش توجه به بازی‌های مستقل: پس از موفقیت این بازی، توجه بیشتری به بازی‌های مستقل مشابه جلب شد و پلتفرم‌هایی مانند Steam و Epic Games Store بازی‌های مستقل را بیشتر برجسته کردند.

 

 

پدیده Among Us: چگونه یک بازی ساده به یک فرهنگ جهانی تبدیل شد

 

 

گسترش بازی‌های چندنفره اجتماعی (Social Multiplayer Games)

Among Us تأثیر قابل‌توجهی در محبوبیت بازی‌های چندنفره اجتماعی داشت. این بازی نشان داد که تعاملات اجتماعی می‌توانند به همان اندازه گیم‌پلی پیچیده یا گرافیک پیشرفته جذاب باشند. پس از موفقیت Among Us، شاهد افزایش تعداد بازی‌هایی با تمرکز بر تعامل اجتماعی بودیم.

رشد ژانر بازی‌های اجتماعی: بازی‌هایی مانند Goose Goose Duck و First Class Trouble مستقیماً از فرمول موفقیت Among Us الهام گرفتند.
تأثیر بر بازی‌های موجود: بازی‌های قدیمی‌تر مانند Minecraft و Roblox ویژگی‌های اجتماعی بیشتری به بازی‌های خود اضافه کردند تا از محبوبیت این نوع تعاملات بهره ببرند.

تأثیر بر نحوه تبلیغ بازی‌ها

Among Us نشان داد که تبلیغات سنتی برای موفقیت یک بازی ضروری نیست. برخلاف بازی‌های بزرگ که بودجه‌های کلانی را صرف بازاریابی می‌کنند، موفقیت Among Us عمدتاً ناشی از استریم‌ها و محتوای تولیدشده توسط کاربران بود.

نقش استریمرها و یوتیوبرها: این بازی ثابت کرد که استریمرها و اینفلوئنسرهای دنیای بازی تأثیر بیشتری بر موفقیت یک بازی دارند. بسیاری از استودیوها اکنون برای معرفی بازی‌های خود به همکاری با استریمرها روی آورده‌اند.
بازاریابی ارگانیک: Among Us نشان داد که یک بازی با گیم‌پلی جذاب می‌تواند بدون نیاز به تبلیغات گسترده، از طریق اشتراک‌گذاری کاربران به شهرت برسد.

تمرکز بر سادگی و دسترسی

پس از موفقیت Among Us، بسیاری از توسعه‌دهندگان بازی به اهمیت سادگی و دسترسی آسان پی بردند. این بازی نشان داد که کاربران می‌توانند از یک بازی ساده و مینیمالیستی لذت ببرند، به شرطی که تجربه‌ای سرگرم‌کننده و تعاملی ارائه دهد.

تغییر در طراحی بازی‌ها: بسیاری از بازی‌های جدید تلاش کردند تا پیچیدگی‌های غیرضروری را کنار بگذارند و بر روی تجربه‌های ساده و لذت‌بخش تمرکز کنند.
دسترسی آسان: Among Us به دلیل رایگان بودن نسخه موبایلی و قیمت پایین نسخه PC، توانست مخاطبان گسترده‌ای را جذب کند. این موضوع باعث شد بازی‌سازان بیشتری به فکر ارائه بازی‌های با قیمت مناسب و در دسترس بیفتند.

احیای سبک مهمانی (Party Games)

Among Us در واقع نسخه دیجیتالی بازی‌های سنتی مهمانی مانند Mafia و Werewolf بود. موفقیت این بازی باعث شد که سبک Party Games که زمانی در حال فراموشی بود، دوباره احیا شود. این سبک اکنون جایگاه ویژه‌ای در صنعت بازی پیدا کرده است.

ظهور بازی‌های مشابه: بازی‌هایی مانند Jackbox Party Pack و Goose Goose Duck با الهام از موفقیت Among Us ساخته شدند.
تأثیر بر تجربه‌های گروهی: Among Us نشان داد که بازی‌های گروهی می‌توانند حتی در فضای دیجیتال نیز حس نزدیکی و تعامل را تقویت کنند.

رشد بازی‌های چندپلتفرمی (Cross-Platform)

یکی دیگر از تأثیرات مهم Among Us، تأکید بر چندپلتفرمی بودن بازی‌ها بود. این بازی به کاربران اجازه می‌داد که از دستگاه‌های مختلف (موبایل، رایانه شخصی و کنسول‌ها) با یکدیگر بازی کنند. این ویژگی باعث شد که مخاطبان بیشتری بتوانند به راحتی به بازی بپیوندند.

افزایش تقاضا برای بازی‌های چندپلتفرمی: پس از موفقیت Among Us، بسیاری از بازی‌سازان به فکر اضافه کردن قابلیت چندپلتفرمی به بازی‌های خود افتادند.
یکپارچگی بیشتر در تجربه کاربران: Among Us الگویی برای ارائه تجربه‌ای یکپارچه بین کاربران مختلف شد که از دستگاه‌های گوناگون استفاده می‌کنند.

 

تأثیر بر استودیوهای بزرگ

استودیوهای بزرگ نیز از موفقیت Among Us درس‌های مهمی گرفتند. این بازی نشان داد که حتی یک پروژه کوچک می‌تواند به موفقیتی بزرگ دست یابد، به شرطی که طراحی هوشمندانه داشته باشد و نیازهای اجتماعی بازیکنان را برآورده کند.

توجه به بازی‌های ساده‌تر: برخی از استودیوها اکنون به فکر توسعه بازی‌های ساده‌تر و تعاملی‌تر افتاده‌اند.
سرمایه‌گذاری در بازی‌های اجتماعی: موفقیت Among Us باعث شد که استودیوهای بزرگ به بازی‌هایی که تعاملات اجتماعی را در مرکز خود قرار می‌دهند، توجه بیشتری داشته باشند.

بازی Among Us تأثیرات عمیقی بر صنعت بازی داشته است. این بازی نه تنها نشان داد که بازی‌های کوچک و مستقل می‌توانند به موفقیت جهانی دست یابند، بلکه راه را برای تغییرات گسترده‌ای در نحوه طراحی، بازاریابی و ارائه بازی‌ها باز کرد. تمرکز بر تعامل اجتماعی، سادگی گیم‌پلی و دسترسی آسان، Among Us را به الگویی برای نسل جدیدی از بازی‌ها تبدیل کرده است. موفقیت این بازی نشان داد که نوآوری و خلاقیت می‌توانند بر هر مانع دیگری در صنعت بازی غلبه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید